Imaginea de sine ..... partea I


"Acum, aşa vorbeşte Domnul: ...te chem pe nume: eşti al Meu..... Eu dau Egiptul ca preţ pentru răscumpărarea ta, Etiopia şi Saba în locul tău. De aceea, pentru că ai preţ în ochii Mei, pentru că eşti preţuit şi te iubesc, dau oameni pentru tine, şi popoare pentru viaţa ta. ” Isaia 43:1-5

Dicţionarul de psihologie Larousse defineşte stima de sine ca valoare de sine, competenţă, asociată de către un individ imaginii pe care o are despre sine.

Imaginea de sine se formează ca urmare a interiorizării a ceea ce au spus ceilalţi despre noi. Nu ne naştem cu o stimă de sine ridicată sau scăzută, aceasta se contruieşte în mediul familial, societal, în relaţia pe care o am cu Dumnezeu. Dacă părinţii noştri ne-au valorizat, ne-au tratat cu respect, şi-au arătat dragostea faţă de noi, şi ne-au spus că suntem speciali şi valoroşi atunci foarte probabil este ca imaginea noastră de sine să fie mediu spre ridicată. În schimb, dacă de când suntem mici ni se spune că nu suntem buni de nimic, şi alte expresii de acest gen, ne construim o imagine de sine scăzută, ne vedem buni de nimic. Dacă avem părinţi care nu se interesează de noi, sigur o cauză a imaginii de sine sărace este aceasta. Părinţii sunt baza, sunt principalii care ne ajută să ne construim imaginea de sine. O atitudine necorespunzătoare din partea lor ne poate deforma chiar şi imaginea lui Dumnezeu ca Tată.

Imaginea de sine are mare legătură cu felul în care mă raportez la divinitate. De obicei, mă simt bine atunci când am un scop, când ştiu ce vreau, când ştiu cine sunt. Cum aş putea avea o imagine de sine constantă dacă nu mă raportez la ceva constant? Ştim că părerea celorlalţi despre noi se poate schimba, că uneori şi cei mai buni prieteni ne pot dezamăgi, răni, şi atunci când ne rănesc ne putem gândi că nu valorăm prea mult pentru ei, ne simţim chiar respinşi. Dar atunci când mă raportez la Dumnezeu, ştiu că El este acea singură persoană care nu se schimbă niciodată, care nu-şi schimbă părerea despre noi niciodată şi că El ne vede valoroşi prin Hristos Isus. Ei, atunci, putem să fim mai stabili în ceea ce priveşte felul în care ne vedem pe noi.

©Ligia

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu