Cele 5 limbaje ale scuzelor


Pentru fiecare relaţie, a recunoaşte când ai greşit aduce o adâncire a respectului faţă de celălalt şi o mai mare deschidere. Fiecare dintre noi avem un anumit limbaj pe care-l înţelegem cel mai bine, şi atunci când celălalt îşi cere scuze într-un mod în care noi să înţelegem că îi pare rău cu adevărat, că este sincer în exprimarea regretului, atunci suntem mai dispuşi să-l iertăm.

1. Exprimarea regretului: Îmi pare rău. Regretul se concentrează asupra a ceea ce ai făcut, sau nu ai reuşit să faci iar o altă persoană a fost afectată de acest fapt.

Atunci când îţi ceri scuze, nu continua cu DAR....pentru că acest cuvând anulează tot ceea ce ai spus mai devreme. Nu căuta să te justifici, ca de exemplu: Imi pare rău că nu am ajuns la întâlnire, dar . Recunoaşte că ai greşit. Rămâi doar la scuze, fără a-ţi justifica ofensa.

Un exemplu de exprimare al regretului este: Mă simt foarte rău pentru că te-am dezamăgit. Imi pare rău că ţi-am cauzat aceasta.

2. Acceptarea responsabilităţii: Am greşit. Pentru multe persoane a auzi cuvinte ca: „Ştiu că am greşit. Nu am nici o scuză. Pur şi simplu, ceea ce am făcut a fost un lucru egoist şi rău.”, este o dovadă de sinceritate şi au nevoie să ştie că persoana care le-a greşit se simte responsabilă pentru aceasta.

3. Îndreptarea greşelii se referă la a face ceva pentru a îndrepta greşeala. Aici este important de ştiut care este limbajul iubirii partenerului, pentru a putea îndrepta greşeală în modul cel mai bun.

4. Angajamentul sincer: voi încerca să nu mai fac asta. În acest caz persoanele aşteaptă nu doar o scuză ci dorinţa celei persoane care a greşit să se schimbe. Nu doar vorbe şi păreri de rău. Nu doar a spune: Îmi pare rău! Nu am avut intenţia să te ofensez. Ci a spune: Îmi pare rău că am greşit şi doresc să schimb acest comportament care te-a rănit. O declaraţie de regret sincer ar fi: Te-am dezamăgit făcând din nou aceeaşi greşeală. De ce ai avea nevoie penrtu a începe să-ţi recâştig încrederea?Aceasta nu înseamnă că de acum vei fi perfect, ci faptul că-ţi vei da silinţa să te schimbi. Vor mai fi momente când vei cădea, este important să nu renunţi. Schimbarea nu se va produce deodată, va fi nevoie de un efort susţinut.

5. Solicitarea iertării: te rog să mă ierţi. Aceasta înseamnă pentru unii oameni că dorim să restabilim relaţia. Solicitarea iertării înseamnă să admiţi că eşti vinovat, că eşti dispus să pui viitorul relaţiei în mâna celui căruia i-ai greşit, aştepţi să ia o alegere, a te ierta sau nu. Atunci când rogi o persoană să te ierte te face vulnerabil şi admiţi că ai greşit. Acest lucru nu e uşor, şi necesită smerenie. Există teama de respingere, teama de eşec, de a pierde controlul care pun în dificultate acest proces al solicitării iertării. Este important să le spunem celor care am greşit: Îmi pare rău pentru felul în care ţi-am vorbit. Nu meritai acest lucru. Am greşit şi vreau să te rog să mă ierţi.

Aceste 5 limbaje au fost stabilite în urma experienţelor de cercetare ale lui Gary Chapman şi Jennifer Thomas, care au fost publicate în cartea Cele 5 limbaje ale scuzelor.

Cum pot descoperi care este propriul limbaj al scuzelor? Răspunde la câteva întrebări: la ce te aştepţi de la o persoană să facă sau să spună atunci când greşeşte, pentru ca eu să o iert cu adevărat? Ce te face să suferi cel mai mult atunci când o persoană îţi greşeşte? Cum îmi cer eu de obicei scuze, prin ce limbaj?

Îmi place ceea ce spune Margaret Lee Runbeck: „Scuzele sunt un parfum minunat. Pot transforma cel mai stângaci moment într-un cadou graţios.” Şi Paul Boese: „iertarea nu schimbă trecutul, ci lărgeşte perspectiva viitorului.” Aşa că nu ezita niciodată să-ţi ceri scuze sau să ierţi, pentru că beneficiile le vei avea în primul rând tu.


Ligia

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu